Biodata Ustaz Ebit Lew asal Malaysia yang Belikan Baju Anak Vespa di Pekanbaru

Berikut biodata Ustaz Ebit Lew asal Malaysia yang menuai pujian dari warganet Indonesia setelah membantu sejumlah anak Vespa di Pekanbaru, Riau.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

SURABAYAPOSTNEWS.COM – Berikut biodata Ustaz Ebit Lew asal Malaysia yang menuai pujian dari warganet Indonesia setelah membantu sejumlah anak Vespa di Pekanbaru, Riau.

Diketahui, Ustaz Ebit Lew berkunjung ke Pekanbaru untuk menemui Ustaz Abdul Somad (UAS) di kediamannya pada Senin (11/4/2022).

Melansir laman Facebook Ebit Lew, ia terlihat mendangi segerombolan anak Vespa yang berkemah di dekat SPU di Kota Bertuah. Ia juga menambahkan caption menyentuh dengan bahasa Melayu.

Sebak hati sayu bila di Pekan Baru Indonesia ternampak anak muda berkhemah di jalanan. Mereka merantau begini dengan vespa. Baik baik anak ini semua. Ada seorang 14 tahun sampai 20 tahun,” tulisnya pada Rabu (13/4/2022).

Lebih lanjut, prihatin dengan kondisi anak-anak vespa itu, Ustaz Ebit Lew kemudian membelikan mereka baju muslim dan memberikan sejumlah uang.

Walau kali pertama jumpa macam dah lama kenal. Saya belanja mereka pakaian untuk solat bersih. Mereka gembira sangat. Masa berbual cerita solat dan mak ayah. Waktu peluk anak-anak ini menangis,”

“Berulang kali mereka ucap terima kasih Pak. Terlalu banyak ni semua. Sedih rasa. Semoga adik semua baik-baik sahaja ye. Dipermudahkan Allah segala urusan,” tutupnya.
Unggahan Ustaz Ebit Lew itu ramai dikomentari warganet Malaysia dan Indonesia. Selain banyak menuai pujian, tak sedikit yang penasaran dengan sosok Usaz Ebit Lew.
Biodata Ustaz Ebit Lew

Ustaz Ebit Lew memiliki nama asli Lew Yun Pau dan lahir di Muadzam Shah, Pahang, Malaysia, 21 December 1984. Ia merupakan anak ketiga dari 11 bersaudara.

Ebit Lew kemudian mengganti namanya menjadi Ebit Irawan bin Ibrahim Lew setelah memeluk agama Islam pada usia 12 tahun.

Setelah belajar lebih dalam tentang agama Islam, Ebit Lew kemudian menjadi pendakwah di Negeri Jiran. Selain itu, ia juga dikenal sebagai seorang pengusaha.

Ia mengenyam pendidikan di Sekolah Kebangsaan Bukit RIdan, Sekolah Menengah Kebangsaan Muadzam Shah, Pahang, Sekolah Menengah Teknik Johor Baru, dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Pahang.

Setelah menyelesaikan sekolah menengahnya, Ebit Lew kemudian melanjutkan studinya di Universiti Putra Malaysia.

Di negaranya, Ebit Lew dikenal sebagai sosok pendakwah yang dermawah. Hal itu terbukti dari aksi sosial yang dilakukannya saat masa pandemi mewabah di Malaysia. Seperti memberikan bantuan alat medis, 10 ton makanan, hingga 500 kilo makanan untuk kebun binatang.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Leave A Reply

Your email address will not be published.